Albinpride

Båtblogg

Våren 2015

Publicerad 2015-08-06 19:31:44 i Allmänt,

Årets båtsäsong kickades igång med Albin 25-klubbens årsmöte som hölls vid sjömansskolan på Långholmen i Stockholm. 
 
 
 
 
Tv-kocken Anders Levèn gästade och inspirerade oss deltagare med läckra matlagningstips anpassade för livet ombord.
 
 
Här lagades det vildsvinsköttbullar..
 
 
..som serverades med tsatsiki och smakade galet gott!!
 
 
Vi fick hem vår dieseltank som vår snälla klubbkamrat hjälpt oss ordna till en manlucka på.
 
 
Vi fick även ett hål uppborrat för anslutningsrör till dieselvärmaren.
 
 
Vi passade på att fräscha upp utrymmet där tanken ligger innan den monterades tillbaka. De två reglarna under tanken limmades tillbaka, då den ena hade lossnat och den andra behövdes justeras en aning.
 
 
Nymålat med vit Danboline- kölsvinsfärg. Satte även dit en tunn gummilist på reglarna där tanken vilar.
 
 
Monterat och klart! Manluckan tätades med en 3mm urklippt gummipackning samt flytande industrisilikon.
 
 
Gamla tanklocket som kommer ner under skarndäcket..
 
 
Byttes ut till denna då den gamla var ful och sliten i tätningen..
 
 
 
 
Nymålat och ny påfyllningsslang till dieseltanken.
 
 
Även avluftningsröret till dieseltanken byttes ut.
 
 
Passade även på att måla skrovinsidan med vit Danboline.
 
 
Vitt och fräscht!
 
 
Vi hade ju lite otur i höstas med att batteriladdaren gick sönder. Den hade jag monterat i batteriutrymmet med genomgående skruv in mot kylskåpet. Så det var bara att montera ur hela kylskåpslådan igen för att få bort laddaren. Som tur var så var de snälla på CTEK och vi fick en helt ny laddare trots att det hade gått längre tid än 2 år sedan vi köpte den. Den nya laddaren monterades med träskruv och dessa två träbitar limmades fast som mothåll på insidan. Nu hoppas vi att slippa montera bort kylskåpslådan fler gånger!!!
 
 
Under bäddarna längst akterut i akterruffen är det vissa nivåskillnader mellan träbäddarna och "plasthyllorna" som de vilar på. Där satt små träklossar som jag nu ville byta ut mot längre träklossar för mer stöd mot "plasthyllorna". Lyckades förstöra skruvskallarna när träbäddarna skulle tas bort. En skruvutdragarsats från Clas Olsson gjorde susen. Lyckan var total :-)
 
 
Här under babords bädd i akterruffen kan man skymta den nya träkilen till höger om avgasröret, som mynnar ut genom akterspegeln.
 
 
Så var det dags att börja med durkarna. Vissa durkar skulle limmas ihop med de befintliga plyfadurkarna, och vissa var helt nya. Plyfadurkarna slipades ordenligt matta och sedan limmades den 6mm tjocka teakplywooden på med konstruktionslimmet PL-200. 
 
 
Uppe på motorluckan limmades en lodrät och en vågrät list på med trälim. Den lodräta listen skruvades fast i motorluckan.
 
 
På durken ovanför dieseltanken längst upp till vänster, blev en liten glipa mellan teakplywooden och byggplyfan efter limningen. Denna var medveten och ett resultat av att efter utsågningen få nåtränderna att gå exakt i varandra med de andra durkarna. Denna lilla "miss" spacklades igen med mörkt träspackel från Jula, och syns knappt då den ändå hamnar bakom den oftast öppna förpiksdörren.
 
 
Så var alla durkar klara för lackning och utetemperaturen var tillräckligt hög. Eftersom vi bor i lägenhet och inte har något annat bra utrymme för lackning så fick vi hålla till i båthuset. En ny presenning var dock tvunget att sättas upp på taket eftersom den gamla hade små hål på vissa ställen.
 
 
Gjorde även en ny öppning baktill på båthuset så nu slipper man gå runt en massa andra båthus för att komma till vår lilla arbetsbod på slipen. Synd att inte detta hände innan alla durkar var klara, då det blev galet mycket spring fram och tillbaka för att justera durkarna..
 
 
Öppningen från utsidan. 
 
 
Den gamla tröskeln i förpiken såg inte rolig ut efter 45-års användande och diverse oljeblandade översvämningar som verkar ha skett.
 
 
Den slipades och skrapades frenetiskt och vi lyckades få den snygg, åtminstone på de ställen som syns ovanför durken.
 
 
Så var det dags att börja blanda lack. Vi valde 2-komponents lack då den ska vara mer slittålig. För att få en noggrann blandning av 2 delar bas och 1 del härdare så använde vi en digital köksvåg inköpt på biltema som de olika delarna mättes upp på.
 
 
Det blev fullt i båthuset med alla bitar utplacerade, totalt 13 st! Här har ett lager lack lagts på och 6 lager till återstod...
 
 
Båtvagnen fick också bli arbetsbord..
 
 
Innan 7:e och sista lagret skulle strykas på slipades alla durkar med fint sandpapper. 
 
 
Sista lagret blandades med matteringslack för att få en halvmatt yta.. Här är förpikströskeln som numer är mahognyfärgad istället för oljefärgad..
 
 
Kölsvinet i förpiken målades med vit Danboline.
 
 
Därefter limmades givaren till ekolodet fast på insidan av skrovet med hjälp av sikaflex. Funkar kanon!!
 
 
Medan färgen och lacken torkade så tillverkade vi "gångplattor" av trallvirke till bommarna. Nu slipper vi balansera på bommen varje gång vi ska kasta loss/lägga till..
 
 
Här är de nysplitsade förtöjningstamparna även på plats.
 
 
Så var det dags att lägga i de klara durkarna. Här är akterruffens durk.
 
 
Förpiken med det nya teakbordet/iläggsskivan. Ett rostfritt handtag sattes på bordet för att lättare kunna snurra bordet runt på lagunställningen som det är monterat på. Handtaget fungerar även som ett stopp för dynan att glida bakåt när sängen är bäddad.
 
 
Här sitter även den tidigare oljiga tröskeln monterad mellan durkarna.
 
 
Motorluckan med listerna..
 
 
Doghouse.. De 2 stora teakplywoodskivorna köptes vid olika tillfällen av olika säljare. En liten miss kanske då det resulterade i att vissa durkar är mer ådriga och mörkare än de andra. En miss som vi får leva med men å andra sidan så är ju trä ett levande material och behöver inte vara helt lika... 
 
 
Motorluckan och doghouse..
 
 
En välförtjänt fika efter allt slit :-)
 
 
Från och med nu blir det bara lite lättare arbeten framöver. Ändå gäller det att ha tungan rätt i mun. Skulle fixa en hängare till doghouse. Det blev tredje gången gillt. Första biten lyckades jag i all iver såga fel vinkel på. Den andra sprack när den skulle skruvas upp. Men sen så...
 
 
..blev det en hängare tillslut bredvid dörren till förpiken.
 
 
Skönt att kunna hänga undan alla tampar!
 
 
Förra året fick vi ett större läckage av glykolvatten i det slutna kylsystemet vid ett tillfälle. Efter vi torkat upp allt och fyllt på glykolvatten så kom det några droppar då och då, inga mängder. Detta droppande fortsatte naturligtvis efter årets sjösättning och nu upptäckte vi äntligen var det kom ifrån...
 
 
Skvallerhålet under vattenpumpen var boven, och inte någon slangklämma som vi först trodde förra året..
 
 
Glykolvatten i skålen under motorn..
 
 
Som tur var så fick vi pumpen ganska snabbt utbytt efter att ha kört över båten till marinan i Västerås. Otur var dock att garantin på motorn gått ut 2 månader tidigare. Naturligtvis, i vanlig ordning, så hade ju importörerna av denna motor aldrig någonsin hört talas om detta fenomen att vattenpumpen skulle gå sönder oförklarigt efter så kort tid.... 
 
 
Vi fick en mysig båttur på väg hem från Västerås, med ett fikastopp på klubbholmen Rågsäcken.
 
 
Utsikt över Västeråsfjärden...
 

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela