Albinpride

Båtblogg

Våren 2019 / bogpropeller

Publicerad 2019-11-24 23:43:00 i Allmänt,

Det största projektet på Pride någonsin, ja kanske möjligtvis efter motorbytet då, skedde i år. Pride har äntligen blivit utrustad med bogpropeller!! Det var sjukt mycket jobb med detta projekt och väääldigt många timmar spenderades på slipen i våras för att få klart på allt innan sjösättningen i slutet på april. Men det var helt klart värt alla timmar och allt slit. Skillnaden att nu kunna manövrera båten med bogpropellerns hjälp är enorm och guld värd när det blåser vid tilläggning i trånga hamnar. 
 
Bogpropellern inhandlades redan på hösten 2018, då Erlandssons brygga hade en rabatt-helg. Vi valde en Vetus BOW5512, med ca 4 hk. Även tillhörande tunnel, kabel, säkringar och manöverpanel inhandlades. Vi är mycket nöjda med valet av bogpropeller. Fören får en ordentlig knuff i sidled när man trycker på knappen.
 
Efter julhelgerna började planeringen för håltagningen i skrovet.
 
Jag tillverkade en mall i form av en brädbit. Brädans längd bestämdes av höjden på själva motorn plus diametern på tunneln. Därtill lades längden på rekommenderat avstånd från tunneln ner till botten som var minst 7,5 cm. På så sätt kunde jag se hur motorn skulle passa in höjdmässigt i utrymmet bakom vattentanken. Det passade perfekt, med lite marginal upp till sovbädden ovanför.
 
Jag markerade på brädan vart själva tunneln skulle hamna och där borrade jag tre stycken hål, ett för tunnelns övre kant, ett i centrum samt ett i tunnelns nedre kant. i hålen körde jag igenom tre blompinnar för att föra över måtten till skrovsidorna. Nu kunde jag markera på skrovsidorna ungefär vart hålet skulle hamna.
 
Efter en massa kontrollmätningar vågade jag tillslut köra borren igenom skrovet. Jag började med en liten 6mm borr, ifall det skulle bli fel, då var det ju ändå inom det område som skulle försvinna så småningom. Här har jag kört igenom en gardinstång som jag hade liggandes i sjöboden. Man ser även här markeringarna för var vattenlinjen är, markeringarna längst upp till höger och vänster om stången. Tunneln hamnar med bra marginal under de minst 7,5 cm som ska finnas mellan tunneln och vattenlinjen. 
 
När jag bestämt mig för att jag var nöjd med hålens placering borrade jag upp hålen med en 12mm borr.
 
Jag åkte till Hjertmans i Västerås och hyrde ett speciellt verktyg för håltagning till bogpropellertunnlar. Tyvärr passade inte verktygets diameter med diametern på min tunnel, då den är anpassad för sleipners bogpropellrar. Det blev lite meckigare, då jag fick tillverka en distans själv av en brädbit för att få exakt rätt radie mellan slipstiftet och centrumhålet, men det gick!
 
Verktygets 12mm axel kördes igenom bägge hålen i skrovet, sedan roterades verktyget runt sin egna axel samtidigt som slipstiftet slipade sig igenom skrovet, supersmidigt och hålet blir helt perfekt både i form och i skärsnitt!! Det viktigaste var att inte slipa klart allt på första sidan, då den biten behöver sitta kvar för att styra verktygets axel då man slipar upp hålet på andra skrovsidan.
 
Hålen klara och tunneln provades, passade perfekt!!
 
Tunneln på insidan..
 
Lycka!!
 
Nu var det dags att markera var tunneln skulle kapas. Det rekommenderades att ha en liten kant framtill som skjuter ut vattnet så det passerar förbi rörets bakkant vid framfart i sjön. Därför kapades tunneln lite längre ut framtill på tunneln.
 
Pappa, som är delaktig i de flesta av projekten på Pride, kapade röret med en vinkelslip.
 
Därefter mattades ytan på tunneln ner runtom för att förberedas för att plastas fast i skrovet.
 
Slipade även runtom hålen för att förbereda inför plastningen. 
 
Klart för plastning på utsidan...
 
Färdigslipat även på insidan..
 
Tog hem tunneln för att göra hålen för drivaxeln mellan motor och propelleraxel samt skruvfästen. Extremt viktigt att hålen kommer i linje med tunneln, annars riskerar propellerbladen att ta i tunnelns väggar..
 
Provmontering..
 
Propellern hamnade perfekt centrerad i tunneln..
 
Allt klart för plastning. Tyvärr tillät inte vädret ännu, då det var alldeles för kallt för att epoxyn ska kunna härda..
 
Det blev ett besök på årets båtmässa. Årets båtmässa var helt klart den bästa då sjöhistoriska hade ställt ut sin Albin 25...;-)
 
Blev en sväng förbi Bryggan på hemvägen för att inhandla epoxy, samt 3 st nya AGM-batterier, då de gamla batterierna var väldigt trötta. Bogpropellern behöver dessutom ganska mycket ström. Vi valde epoxy från West system med pumpar som underlättade väldigt mycket vid blandningen av bas och härdare.
 
I början på april var det dags att påbörja plastningen. Jag riggade upp en byggfläkt inne i båten.
 
På utsidan byggdes två frigolitlådor runt hålen. Fick ett tips att att använda en skotork med två slangar in i vardera låda för att värma utifrån. Funkade klockrent!
 
Började med att göra en hålkälsfog av epoxyspackel mellan tunneln och skrovet på både insidan och utsidan. Här har jag lagt på peel ply, vilket gör att man slipper tvätta och slipa bort den vaxhinna som bildas vid härdningen. Underlättar otroligt när det är dags att börja laminera nästa lager. Höll koll på temperaturen med hjälp av en termometer i tunneln. Hade tur med det varma vårvädret, så det gick lätt att få många plusgrader..
 
Hålkälsfogen på utsidan.
 
Laminerade tre lager glasfiberväv på utsidan.
 
Första tre lagren laminering på höger sida. 
 
Laminerade tre lager åt gången på insidan. Här är peel ply pålagt. Bara att riva bort när det härdat och fortsätta lamineringen..
 
Här är ytterligare tre lager glasfiberväv pålagt.
 
Sista lagren pålagt. Det blev totalt 9 lager glasfiberväv på insidan och 3 lager på utsidan.
 
Undersidan av tunneln var väldigt svår att laminera då det var svårt att se och en vinkel som blev väldigt snäv mellan tunnel och skrov.
 
Blev helt ok på undersidan ändå. Använde mig av en liten sminkspegel som jag vinklade under för att kunna se något överhuvudtaget..
 
Här har jag lagt på spackel på utsidan.
 
Finslipning till slutfinish.
 
Tiden började bli knapp till sjösättningen. Här har jag börjat lägga på de slutliga 7 lagren epoxy med fuktspärrtillsats, sk epoxybehandling som så småningom ska göras på hela botten.
 
Klart för bottenfärg och montering av bogpropeller.
 
Insidan målades med vit Danboline kölsvinsfärg.
 
Monteringen klar!! Kabeln till batterierna har jag dragit under styrbords bädd och under toalettgolvet, närmaste vägen på en Albin 25.
 
Propellern på och bottenfärg på!
 
Det var på håret att jag hann klart till sjösättningen. Den sista kabeldragningen fick göras efter sjösättningen. Men nu var det tätt och bogpropellern har funkar klockrent!! 
 
Parallellt med bogpropellermontaget byggde jag om lite i batteriutrymmet för att få plats med de nya AGM-batterierna. Den högra sidan på lådan sågades bort, och strök ut pl-200...
 
...för att limma på en ny större botten som passade bredden på de nya batterierna. Upptill på bilden kan man även se den nya strömbrytaren (den högra) till bogpropellern.
 
De nya batterierna på plats. Ett startbatteri där även bogpropellern är ansluten samt 2 förbrukningsbatterier.
 
Sandra kom på den briljanta idèn att bygga förvaring under bäddarna i förpiken.
 
Hyllplan mallades av kartong och sågades ut i plywood.
 
Plats för otroligt mycket mer förvaring.
 
Lock sågades ut i bäddskivan, limmade dit en ram runt som locket vilar på.
 
Klart!
 
Nu fanns plats för förvaring både under och över hyllplanen lättåtkomligt.
 
Alla delar målades med vit Danboline för att göra det lätt att hålla rent.
 
Vi ville även ha luckor för förvaringsutrymmet undertill. Hade lite teakplywood över.
 
Även skafferiet behövde en lucka.
 
Limmade dit ramar av furulister som teakbetsades.
 
Handskfacket i doghouse såg lite trött och eländigt ut, så den fick också en lucka.
 
Lackning av alla luckor.
 
Blev ett lyft att inte se allt skräp som ligger i handskfacket. Här ser man även bogpropellerns manövreringsknappar till höger om luckan.
 
Luckan för skafferiet.
 
Samt luckorna nertill.
 
Dagarna innan vi skulle åka ut på vår skärgårdsresa monterade vi en ny förarstol. Den gamla var dålig i stoppningen och man satt som i en nedförsbacke. Denna stol var otroligt skön att sitta på under långkörningarna.
 
Under sommaren passade vi på att pimpa båtvagnen en aning. Den hade massa stag runtom som inte längre behövs eftersom vi aldrig kör ner vagnen i sjön för att ta upp båten.
 
Jag och pappa använde tigersåg med metallblad för att såga bort stagen. Detta för att undvika det gnistregn som blir av vinkelslipen, som inte är en bra kombo med den varma torra marken runtomkring.
 
Pimpad och klar för upptagning. Efteråt önskar man att detta hade gjorts innan bogpropellerprojektet, då det blev trångt att jobba med alla stag runtomkring kors och tvärs...
 

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela