Albinpride

Båtblogg

Skärgårdsresan 2019

Publicerad 2020-09-15 18:33:53 i Albin 25, Allmänt, Mälaren, Östersjön,

Nu var det väldigt länge sen vi uppdaterade bloggen. Men plötsligt händer det 😅. Eftersom vi inte kom iväg på någon skärgårdsresa i år så är det väl passande att lägga ut förra årets skärgårdsresa, som vi ännu inte hunnit publicera.

Resans första natt tillbringade vi på vår klubbholme St: Tallskär. Det var ett skönt gäng, med flera Albinister, som hade en väldigt trevlig kväll ända tills myggen jagade in oss i båtarna...

Dagen efter startade vår färd mot Hammarbyslussen. Här är ett av många fina små hus som passerades. Gillar snabbvägen ner till vattnet i form av en rutschkana till vänster om huset...

Vi börjar närma oss huvudstaden.

Essingebron och stadshuset börjar skymta.

Det blev 9 timmars sträckkörning från St: Tallskär till Västerbrons gästhamn, där vi skulle ligga över natten för att ha nära till Hammarbyslussen dagen efter.

Väl framme vid Västerbrons gästhamn! Tyvärr vågade vi inte lämna båten för att gå en promenad, då vi precis när vi lagt till hörde att vår båtgranne hade haft inbrott i sin båt...

Blev en liten promenad inne på området..

Pride under Västerbron.

Dagen efter blev det en sväng förbi stadshuset innan vi styrde mot Hammarbyslussen.

Norr Mälarstrand.

Mysig båtklubb..

Kontraster...

Under järnvägsbroarna..

Hammarbyslussen. Slussningen gick bra, inget gick sönder 😅

Passerade lite större fartyg..

Möte med Birka..

..innan vi svängde in mot Strömma kanal...

Väldigt mysig kanal, perfekt för en Albin 25..

Väl framme på Bullandö marina. Här möttes vi av våra vänner Anders och Victoria och deras fina Nimbus.

Det blev en god fisksoppa på Bullandö krog.

Nöjda båtfarare..

Dagen därpå, efter lite tankning och lagning av en läckande pentrypump ombord på Pride, begav vi oss till naturhamnen Säck i mellanskärgården. Väldigt mysigt och skyddat för vindar..

En stridsbåt 90 kom in i viken och kollade läget.

Lite middag på klippan i solnedgången...

Dagen efter lättade vi ankar för att ta oss in till Stavsnäs brygga där vi skulle plocka upp våra vänner Daniel och John, som hade kommit med bil från Eskilstuna för att hänga med oss ett dygn ombord på Pride.

När vi plockat upp dem styrde vi mot Lökholmen där Anders och Victoria väntade på oss.

Det blev en mycket trevlig eftermiddag och kväll, med bad och god mat och dryck. Här en fördrink på Trollgårdens mat och Cafè på Lökholmen innan vi hoppade på passbåten in mot Sandhamn.

Glada skeppsbusar!

Efter middagen på nåt ställe som vi tycks glömt namnet på, tog vi en promenad på ön..

Väldigt vackert!!

Sandra med shoppingkassen i högsta hugg!

Vänner 💗

Det blev många foton i den fina solnedgången.. 💖

Här är vi tillbaka på Lökholmen efter en mycket trevlig kväll..

Blev en liten promenad här också innan vi gick till båtarna..

Dagen därpå åkte tyvärr Daniel och John hem igen. De tog en av passagerarbåtarna tillbaka till Stavsnäs brygga. De sa att vi inte behövde skjutsa in dem med "Pride" för att sedan åka tillbaka hit igen då vi skulle vara kvar ytterligare en natt på Lökholmen. Undrar om det var för att de tycker vår båt går sakta... 😂  På denna bild poserar Anders, Victoria och Sandra framför den otroligt fina kyrkan på Sandhamn. Den var så vacker så man skulle kunna bli religös. Vi var här på väg till andra sidan ön för att spendera dagen på den fina sandstranden..

Här fick vi i princip hela stranden för oss själva!! I alla fall till en början, då det dök upp flera kitesurfare på eftermiddagen...

Dagen efter kastade vi loss och lämnade Lökholmen. Vi hade sett på väderrapporten att det fina vädret skulle hålla i sig flera dagar framöver och vinden var i stort sett obefintlig. Därför beslöt vi oss att styra skutorna mot Stora Nassa som ligger i ytterskärgården...

Färden dit var magisk!!

Här är vi på väg in bland kobbar och skär på Stora Nassa!

Vi la oss på "Gubben" som ligger i den norra delen av Stora Nassa.

Här en screenshot från gps:en som visar hur långt ut vi var med vår lilla Albin...

Den obligatoriska ankarölen på akterruffstaket..

Här skulle vi ha kunnat sitta kvar än idag om vi fick bestämma 😍

Kom en liten båt förbi och sålde rökt sik, nice!!

Solnedgången denna kväll var helt magisk. Det var knappt vi kunde koncentera oss på kortspelet som pågick i vår sittbrunn den kvällen på grund av detta...

Dagen därpå var det dags att kasta loss igen och börja röra oss mot hemåt hållet. Vi hade bara några dagar kvar tills vi behövde vara hemma, och ville inte sträckköra mer än ca 5-6 timmar per dag..

Lika fint väder denna dag. Anders och Victoria såg en säl här någonstans men tyvärr hann inte jag och Sandra se den..

Nästa stopp blev Finnhamn...

Här blev det mycket bad, hur nice som helst!

Middag på Finnhamns krog!

Barhäng innan middagen..

En liten promenad efteråt..

Dagen därpå kastade jag och Sandra loss och åkte vidare hemåt. Anders och Victoria stannade kvar då de hade mer tid på sig innan de behövde åka hem. Här passerar vi Vaxholm.. Det var en gungig färd med alla snabbgående stora båtar till höger och vänster som gav mycket svallvågor åt oss...

Framme på Getfoten! En väidigt mysig klubbholme!

På andra sidan ön passerade de stora kryssningsfartygen...

Klubbholmen hade en egen restaurang med väldigt god mat ute i det fria.. (God öl också 🙊😋)

Chili och vitlöksfrästa räkor var också gott!

Vi hade en svanfamilj som grannar vid båten. Grannsämjan blev väl sådär när vårat bröd som vi bjöd på tog slut, vi blev ordentligt utfrästa 😅

På väg tillbaka mot Hammarbyslussen. Kapten är inte sur som det kan se ut, bara koncentrerad... 😂

Efter slussningen brände vi på ända fram till klubbholmen Slandö kalv i Södertälje där vi tog natthamn. Middagen blev en Calzone i vår Omniaugn. Väldigt smarrigt!

Sista natten spenderades i Strängnäs gästhamn.